Mynta på Almers skola

26 september 2009

Mattelektion i 3:an

I torsdags började vi jobba med tid. Vi jobbar efter Anthony Furness tankar om att presentera tid genom att introducera och pröva experimentet med klockpendeln. Barnen fick också en liten presentation av Babylonierna igen och även Galilei som gjorde detta experiment i Pisa. Galilei kom fram till att en pendel med längden 1 m gör 60 svängningar på 1 minut. Vid genomgången kom frågan upp om hur man kan få pendeln att svänga med 1 sväng i sekunden.

Lugnet före stormen! Vi pratar en stund på mattan och går igenom dagens övning.


Snöre behöver vi!

Tyngd i pendeln behöver vi också! Vi prövar med böcker.

Vi skall få upp våra pendlar. Det var trångt om saligheten!


- Nu prövar jag, säger Oskar.

- Men Anna, den vill inte fungera. Anton och Philip fick lite tips på hur man kan pröva andra förutsättningar.


Wilma och Linnéa undrar om det skall fungera nu?

- Det här var rolligt, sa Alice.

Annas håra skola...måste skriva ned våra resultat mellan våra olika försök.

- Nu fungerar det äntligen!


- Vi fick 60 svängningar på 1minut.

Så här gör vi. Sätter upp våra resultat i en tabell.


Ordning och reda blir det då.

Vi måste ha mer tyngd, säger Oskar. Jonathan fyller på med tunga ordböcker.

Marcus räknar in tidtagaren.


Vi får pröva ett annat sätt. Jacob och Alexander tar ner sin pendel och ändrar förutsättningarna.

Ja, där åkte den iväg.

- Adam! Är du beredd?
Jodå, adam var beredd med klockan.


Samling i slutet av lektionen för att sammanfatta och dra slutsatser på vårt experiment.