Mynta på Almers skola

18 februari 2010

Bråkundervisning i 3 Mynta

Vi har jobbat mycket med bråk i 3:an den sista tiden. Syftet med undervisningen har varit att eleverna skall förstå bråk som "del av en hel", kunna benämna delarna med t ex en tredjedel, en femtedel osv samt kunna storleksordna dem. Barnen fick i uppgift att undersöka vad som händer med en cirkel när man delar den i exakt: 2 lika stora delar, 4 lika stora delar, 8 lika stora delar och 16 lika stora delar. Den andra uppgiften var att undersöka hur det går att dela en rektangel i exakt 3 och 6 lika stora delar. Barnen fick också utmaningen att kunna dela en cirkel i exakt 3 lika stora delar. Det blev mycket tänkande och jämförande. Till slut gick det dock, när Anna visat att man kan klippa in till mittpunkten i cirkeln. Den sista uppgiften barnen gjort har varit att storleksordna bråken. De har fått göra sugrörstavlor där man enkelt kan se hur delarna minskar ju fler delar man delar i. Barnen har uttryckt sin glädje över att jobba med bråk och de säger ofta "Det ser ju så svårt ut, men det är inte svårt".

Hur kan man klippa en kvadrat i 4 lika stora delar på andra sätt än jag gjort tidigare?

Lite trixigt med vikningen ibland!


Se Anna så den blev!
Jacob och Alicia klipper och klistrar. Vanligt lim räckte inte så vi fick plocka fram limpistolen.

Så här kan man uttrycka sig när man skriver bråk!
Oh så pilligt! Jonathan tar de udda talen och Philip de jämna!

Så här vill jag ha dem, men hur skall jag få dem exakt? (Alice frågar)

När man har bråk måste man ha godis. Här sitter vi ner innan Anna öppnade påsen med kolasnören i som vi delade och jämförde. Ingen ville ha delar - alla ville ha en hel.

Det jobbas flitigt på våra lektioner!

Centikuber är ett bra material vid bråk. Här har Alice uttryckt sin figur med bråket och som del av antal.

Så här kan man också uttrycka sig! Alicia har tillverkat denna figur.

Att bråk och division hänger ihop har många börjat förstå.


Här har vi Linnéas lösning på sitt problem!


Några av bråktavlorna med bråk i storleksordning!