Mynta på Almers skola

30 september 2009

Huvudräkning i 3:an

Vi jobbar en hel del med huvudräkningsstrategier i additio och subtraktion just nu. Barnen får vara med och tycka och tänka kring bra sätt att räkna ut t ex 7+8 i huvudet. En del förordar att räkna 7+7+1, andra 8+8-1, några andra 8+2+5. Samtidigt när vi gör detta så pratar vi också om vilka sambanden är mellan addition och subtraktion. Många elever upplever subtraktion som jobbigt, men det försöker vi råda bot på genom att få dem att tänka att det är addition.
Barnen har blivit vana vid att de alltid kan se vad som skall läras, varför det ska läras och hur de skall lära sig detta. De brukar mötas av detta upplägg på tavlan.



När barnen satt och tittade på stenarna frågade de mycket kring vad den svarta var värd. Flera hade räknat ut att en svart var lika mycket som 10 vita. Då ligger här talet 13.


Frågelådan - Här har vi hemligheten med att förklara sambandet mellan addition och subtraktion. Barnen får också möjlighet att välja tecken mellan stenarna. Beroende på om lådan ligger så här eller på andra sidan likhetstecknet så visas olika räknesätt, men antalet stenar i lådan är lika många på båda sidorna.



Här gäller det att finna uppgifter som känns ok för mig att träna på. Det är både addition och subtraktion på arbetsbladen. Det märks nu att jobbet börjar ge resultat. Det går fortare att räkna helt enkelt.